sunnuntai 8. kesäkuuta 2008

Tunikan tekoa, paidan pykäämistä

Eli joo. Seuraavana on valmiin vaatteen pohjalta tehty pitkänomainen paita, jota ehkä myös tunikaksi kutsutaan.



Olin saanut siskoltani vastaavanmallisen edestä solmittavan paidan. Siinä oli vain se vika, että paita oli niin iloisen värinen, ettei minulla ole oikein ollut sille käyttöä - paitsi hippilarpissa, jossa suurimmaksi osaksi siskoltani peräisin olevaa asukokonaisuutta kehuttiin. Tuo tunika oli kuitenkin niin oivallisen mallinen, että jonakin tylsänä hetkenä otin ja piirsin siitä kaavat. Sittemmin sain aikaiseksi ostaa myös vastaavaa joustavaa kangasta, josta voisin askarrella enemmän omaan makuuni sopivan vaatekappaleen.

Lopputulos oli oikein mieluinen. Paita valmistui alkuvuodesta 2005 löydettyäni Eurokankaasta siihen sopivaa kangasta. Olin jo aiemmin käynyt kuolailemassa saman kankaan punaista versiota - siihen aikaan minulla oli ilmeisesti punainen kausi - mutta viimein ostopäätöksen tehtyäni punainen kangas oli loppunut, eikä lisää olisi luvassa. Onneksi tuo sähkönsininenkin on nättiä, en ole katunut.


Värejä vähäsen muokkailtu.

Materiaaleina erittäin joustavaa kangasta (ilman joustavia ompeleita, minkä vuoksi tuotakin paitaa on joutunut korjailemaan saumojen ratkettua) ja mustaa joustavaa pitsinauhaa. Hihojen suissa on kaksoisompeleet, jotka eivät aivan ole maailman siisteimpiä - jatkossa voisin investoida myös kaksoisneulaan. Mutta kiva paita kaiken kaikkiaan ja malliltaan minun vartalolleni erittäin sopiva. On tullut käytettyä paljonkin.

Ei kommentteja: